Wednesday, July 29, 2009

Konveks H o9..Pandangan Peribadi













Pada 25hb Julai 2009,Di Dewan MAEPS, Serdang Selangor,hampir 5000 Orang telah memenuhi Dewan Ini. Dengan kehadiran Seluruh Pengurusan Tertinggi H,para leader / PJS dan Ahli H Seluruh Negara Malaysia, Berunai dan Indonesia,merupakan Hari Anugerah Tahunan Keluarga H. Dari Iklan promosi, program motivasi, kempen daripada upline; meggambarkan Majlis itu pasti WOW dan GAH!! perlu menghadirkan diri untuk menyaksikannya sendiri, walaupun baru beberapa bulan aktif dalam menyebarluaskan produk halal dan toyyibah ini kepada rakan dan kenalan yang belum menjadi ahli.Tahniah & syabas kepada HPA yang dapat mengadakan Majlis sebesar itu. Sewajarnya pengendalian Majlis perlu professional setanding dengan Wawasan PU untuk menerajui produk Halal di dunia. Tulisan ini bukan untuk mencela dan mencari kelemahan sekadar seperti biasa, kita perlukan komen dan perbandingan untuk menguruskan yang lebih baik pada masa-masa akan datang...lagi pun nak isi dairy blog ni. Mohon berbanyak-banyak maaf terlebih dahulu kepada pihak urusetia.

Kempen datang awal walaupun tiket dan agenda belum diketahui dipenuhi dengan keluar dari pintu rumah seawal 7.30 pagi. Namun begitu Rakan yang ingin pergi bersama terpaksa menuggu dengan penuh sabar walaupun terdetik dalam hati takut untuk lambat sampai. Alhamdulillah ada hikmahnya...memangpun majlis lambat bermula??. Pintu masuk yang sempit berpanas dengan berbaris panjang untuk masuk.Rasanya amat pasti yang datang tu dah ada tiket, takkan pula ada yang nak curi masuk?? Nak beri beg cenderamata, memadai letakkan saja atas kerusi. Tiket bertuah boleh dikumpulkan dalam dewan atau upline sahaja yang uruskan ikut komuniti Daerah untuk elakkan kesesakan. Alhamdulillah dapat cabutan nombor bertuah..tooster!! pihak urusetia perlu fikirkan cara tuntutan hadiah nombor bertuah atau hadiah pasti supaya tidak berebut, berasak, bercampur pula.

Wow? buku cenderahati, hebat dan menawan, berwarna warni dan membanggakan, dengan kertasnya yang berkualiti. Satu yang dicari tak jumpa hingga akhirnya..AGENDA atau Aturcara Majlis dengan senarai kandungannya..Gaya H A, memaparkan halatuju syarikatnya dengan objektif, diikuti dengan visi dan misi. Dulu semasa belajar,diajar bermula dengan menetapan visi, bagaimana nak capai visi dinyatakan dalam misi dan bagaimana nak capai misi dibuat plan tindakan berdasarkan objektif...namun begitu terpulang kepada syarikat masing-masing untuk memberitahu halatuju syarikat kepada pelanggan masing-masing.

Juruacara majlis, bagus, bercakap lancar, bersedia dengan teks, tetapi kesian dia seorang saja, tak penat ke bercakap?...yang duduk di belakang tak nampak apa-apa di pentas depan..saujana mata memandang, namun mujurlah ada skrin besar..seperti tengok wayang aje kalau tempat duduk bertingkat-tingkat seperti di auditorium.

Majlis berjalan lancar tanpa henti..mula duduk pukul lapan.. jika sehingga pukul 1.00 pastinya lenguh, bertambah pula perut berkeroncong. Kalau pelajar dalam kelas, biasanya boleh bertahan duduk diam tidak lebih 10 minit, orang dewasa, bolehlah bertahan dua jam, selepas itu mulalah resah gelisah..nak pula sekadar hadir aje. namun begitu, hebat dan begitu bersamangat rakan sebelah dari Johor bertolak pukul 2.00 pagi untuk ke konveks...bercita-cita tahun depan dia pula yang akan naik pentas.Didoakan berjaya!!!. Kenapa ye Audien terutama yang duduk di belakang mula keluar dewan, lapar, lenguh atau ke bilik air agaknya..begitulah kalau dah terlalu ramai...semuanya dah tak ikut etika menghadiri majlis rasmi. Pihak urusetia kena fikir tentang pengurusan pentadbiran etika majlis rasmi...tak manis ada audiean keluar masuk dan banyak kerusi yang ditinggalkan kosong...bersambung

No comments: