Monday, August 17, 2009

GAYA kerja orang MUDA vs orang TUA



FASA menerajui beberapa fotfolio, buku agenda,persembahan,seranta dan publisiti. Banyak peranan yang dipertanggungjawabkan kepada FASA, yang sebenarnya mereka boleh lakukan dengan baik. Namun begitu banyak ruang dan perkara yang boleh diperbaiki dengan melihat beberapa postmortem yang dibincangkan.
Pepatah mengatakan "orang tua dihormati,orang muda dikasihi" mungkin boleh dijadikan panduan, apabila kita membentuk satu team untuk bekerjasama dalam sesuatu tugasan. Orang muda harus fahami, pengalaman kerja orang dahulu makan garam dalam melaksanakan tugasan dan menetapkan sesuatu sasaran mestilah dihormati dan dipatuhi oleh anak-anak muda!!!.Tak dinafikan orang muda banyak idea, kreatif dan sebagainya. Itu adalah satu asset yang boleh digembeling bersama dengan baik terutama diiringi bimbingan dan nasihat oleh orang yang lebih berpengalaman.

Setulus dan sejujurnya, dimaklumkan bahawa makcik-makcik urusetia menahan rasa marah dan meningkatkan daya kesabaran yang begitu tinggi dalam menghadapi gaya kerja orang muda!!! yang terlalu yakin dapat menghasilkan sesuatu yang diharapkan,menetapkan sasaran yang samar, di samping kualiti masa yang amat berharga untuk datang bermesyuarat, menetapi masa sesuatu sasaran kurang diambil berat.

"Sesuatu kerja disediakan last minute" itulah sesuatu perkara yang boleh menyusahkan hati orang tua..kerana terpaksa akur dan menerima seadanya. Tiada masa dan peluang untuk memberi cadangan dan semakan untuk menatijahkan yang lebih baik dari yang sepatutnya.

Medan mesyuarat tindakan adalah wadah yang paling baik untuk meningkatkan mutu kerja kita.Ruang sumbangsaran,lontaran idea dan pandangan, kritikan membina perlu diambil kira oleh semua ahli mesyuarat/urusetia oleh semua orang tidak kira muda dan tua. Masalahnya, masa ini tidak dimanfaatkan sepenuhnya, ada yang malu untuk bercakap, mengkritik dsbnya.
Jika semua orang bertindak mengikut format kerja yang telah diaturkan, sudah tentulah tidak menyusahkan ketua atau beberapa orang yang biasanya menjadi tonggak tulang belakang di dalam sesuatu program.
Suatu perkara yang menimbulkan kegelisahan yang amat sangat di kalangan makcik-makcik adalah penyediaan mon... AA memang bagus dan pakar dalam menyediakan slot tersebut, tetapi last minute,,,AA dilayan sebaiknya..mohonkan cuti untuknya, disediakan tempat, diberikan kemudahan dan perlu dibantu oleh urusetia lain untuk menyediakan slot mon ...itu. Akhirnya..itulah seadanya yang dapat dipesembahkan kepada tetamu..Alhamdulillah.

Sesuatu hakikat yang perlu diterima, walaupun sukar untuk ditelan,melalui pengalaman-pengalaman yang lalu, ialah hanya kira-kira 10 peratus sahaja daripada senarai panjang AJK yang disenaraikan, betul-betul aktif menjalankan gerakerja yang disusun?

No comments: