Tuesday, November 24, 2009

Mencari konsentari yang khusyuk


Khusyu` (fokus) merupakan ‘roh’ solat apabila dilakukan oleh seorang hamba di hadapan Allah SWT kerana fokus tersebut merupakan pemancar tenaga yang diarahkan daripada jasad dan rohani kita menjadi satu yang telah dileburkan keduanya kepada Allah SWT semasa kita memulakan upacara solat di waktu kita mengangkat Takbiratul Ihram dan meletakan tangan di pusat atau hati di situlah bermula pemusatan kita inilah antara hikmah semasa solat tangan diletakkan pada pusat tubuh kita kerana untuk mengaktifkan cakra tenaga hasil dari fokus di dalam solat.
Dari sudut kesihatan misalnya bahawa setiap posisi solat memberikan fokus-fokus yang berbeza pada cakra berbeza. Misalnya semasa kita berdiri tegak dan letak dua tapak tangan di atas pusat kita dapat rasakan pemfokusan bermula, kemudian apabila kita membaca ayat cakra tengkorak kita fokus yang akan dapat memberi fungsi otak, fikiran dan kreativiti yang sihat, begitulah seterusnya apabila kita melakukan ruku` kita mengaktifkan cakra pada jantung, apabila duduk antara dua sujud kita terasa cakra seks dan perut yang menghasilkan metabolisme yang dapat memberikan tenaga zahir dan batin. Manakala apabila sujud pula cakra sulbi, tengah dahi dan cakra mahkota.

APA-APA PUN KAEDAH YANG DIUTARAKAN, APA YANG WAJIB DIPERCAYAI SECARA TUNTAS/PENTING IALAH DARIPADA HIDAYAH ALLAH. ANUGERAH AGUNG YANG MEMBERIKAN KITA HIDAYAH KEKHUSYUKAN DALAM SOLAT.....SAMA-SAMALAH KITA BERDOA DAN BERUSAHA UNTUK MENDAPATKAN HIDAYAH KEKHUSYUKAN.

No comments: