Monday, June 27, 2011

Bersama menyokong Arabia Standard Time,menggantikan Greenwich Mean Time








Mengembalikan rujukan jam dan rujukan tarikh antarabangsa ke Mekah al Mukarramah – kota suci Islam setelah lebih 125 tahun dirampas dan dipindahkan ke Greenwich London oleh orentalis kapitalis, perlu disokong oleh semua umat Islam.
Menara jam mempunyai ketinggian 622 meter dan puncak menara tersebut dibuat dari logam berbentuk bulan sabit setinggi 155 meter.Ia merupakan sebahagian dari tujuh menara hotel mewah Abraj Al-Bait, kompleks pentadbiran dan kompleks perumahan yang dibangun oleh kelompok konstruksion Saudi Bin Laden dan terletak di seberang Masjid Agung Mekah Merupakan bangunan tertinggi kedua( 577 Meter) di dunia di belakang Burj Khalifa (828 meter) dengan mengatasi menara Taipei 101 (509 meter)). Menara jam raksasa, diberi nama Mecca Royal Clock Tower telah direka oleh syarikat dari Jerman, mempunyai 4 pandangan sisi seluas 46 meter dibuat daripada jubin komposit berteknologi tinggi yang dilapik emas dan berdiri dengan ketinggian 400 meter di luar halaman Masjidil Haram. Jam besar Diraja Mekah itu dapat dilihat dari jarak 17 kilometer pada malam hari dan 11-12 kilometer di siang hari.Jam tertinggi di dunia ini telah mula berdetik pada 1 Ramadhan, 11 Ogos 2010.. Pembinaan menara jam Makkah membabitkan 250 tenaga kerja mahir umat Islam. Muka jam yang berdiameter enam kali lebih besar daripada Big Ben di London itu ditulis dengan nama Allah di atasnya dan akan diterangi dua juta cahaya LED. Menara itu turut dilengkapi 21,000 cahaya putih dan hijau yang akan berkilauan sejauh 30 kilometer sebagai pemberitahuan bagi lima waktu solat fardu. Tujuh kompleks hotel bernilai 3 milyar dollar ini akan memiliki 3,000 kamar dan suite, yang sebagian besar menghadap ke Masjidil Haram. Sebagai tambahan, Abraj Al-Bait akan memiliki shopping mall 4 tingkat dan kawasan parking yang dapat menampung ribuan kenderaan. Menara jam Mekkah juga akan memuatkan sebuah museum Islam dan tempat pencerapan astronomi yang dapat digunakan untuk tujuan ilmiah dan keagamaan.
Resolusi Qatar dalam Konferens ilmiah ilmuwan Islam(2008) yang dirasmikan oleh Dr Yusuf Qaradhawi itu bertajuk: ”Makkah Sebagai Pusat Bumi, Antara Praktik dan Teori”.- mendiskusikan pengalihan perhitungan waktu Greenwich Mean Time (GMT) di London kepada Makkah sebagai awal mula perhitungan waktu. Makkah berada di titik lintang yang selari lurus dengan titik magnetik di Kutub Utara. Keadaan ini tak dimiliki oleh kota-kota lain didunia, bahkan tidak juga di Greenwich yang ditetapkan sebagai meridian nol. Ulama Dr. Syeikh Yusuf Al-Qaradawy, mengatakan sangat wajar, jika Makkah ditetapkan sebagai titik nol meridian, menggantikan Greenwich. Sains modern akhirnya menunjukkan bukti bahwa Mekah berada di pusat bumi yang sebenarnya(zero magnetism area), yang sekaligus merupakan bukti tentang keagungan arah Kiblat.

3 comments:

sSalmi sAgil said...

KAABAH Yang Mulia


Qs.5 Maa’idah:97: Allah telah menjadikan Ka’bah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia.


Al-Quran secara khusus, berkali-kali menyebut kota ini dengan pelbagai nama yang berjumlah sebelas semuanya. Antaranya Makkah, Bakkah, Al-Baladul Amin, Al-Haramul Amin, Ummul Qura dan Al-Baldah Al-Tayyibah. Bahkan, Allah bersumpah dengan kota suci ini serta memberikan kelebihan dan keistimewaan besar, yang tidak diberikan kepada kota lain. Di pinggir Kota Makkah, iaitu di Jabal Nur pula, turunnya wahyu llahi yang pertama iaitu surah Al-Alaq. Selepas itu wahyu turun berturut-turut kepada Nabi Muhammad saw melalui Jibril, ayat suci al-Quran yang turun di kota ini dinamakan ayat Makkiyyah, manakala yang turun di Madinah dinamakan ayat Madaniyyah.


Abdullah bin `Adi bin Al-Hamra meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah saw bersabda, maksudnya: "Demi Allah! Kamu (wahai Makkah) adalah tanah Allah yang terbaik dan yang sangat dicintai oleh-Nya. Andai kata aku tidak diusir dari kamu, aku tak akan berpisah (daripada kamu)." Hadis riwayat Ahmad, Ibn Majah dan Tirmidhi).


Ada pihak mengatakan piring parabola astro perlu di hadapkan ke arah kiblat untuk mendapat siaran yang lebih jelas. Saya tidak begitu pasti mengenainya, tetapi ianya mungkin satu kebetulan kecuali dapat dibuktikan secara saintifik. Andaian mereka adalah disebabkan Mekah itu pusat bumi dan terdapat satu tenaga atau gelombang yang terpancar dari sana yang lebih kuat dari tempat lain. Mungkin ada pembaca yang dapat memberikan info yang lebih spesifiks mengenainya.


Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama ke bulan telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.


Neil Amstrong pula secara tidak sengaja telah membuktikan bahwa kota Mekah adalah pusat kepada planet Bumi. Fakta ini telah di diteliti melalui penelitian Ilmiah dan juga satu siaran vedio dari Apollo 11 yang kemudiannya telah di ghaibkan oleh pihak NASA. Ketika Neil Amstrong melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet Bumi, dia berkata : “Planet Bumi ternyata tergantung di satu area yang sangat gelap, siapakah yang menggantungnya?.”


Terdapat satu "spot" di dalam kegelapan tersebut yang memancarkan cahaya yang sangat terang. Pihak NASA telah membuat ujikaji dan menemui fakta yang memeranjatkan. Cahaya tersebut terpancar dari Bandar Makkah. Selain dari itu para angkasawan melaporkan terdapat satu gelombang pendek yang aneh, setelah menelitinya ia dikesan terpancar dari kaabah menyambungkan Makkah dengan sesuatu di angkasa lepas.


Planet Bumi juga dikesan mengeluarkan radiasi yang sukar diterjemahkan oleh saintis. Radiasi tersebut berpusat di kota Mekah, tepatnya dari Kaabah. Mengejutkan lagi adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berujung), hal ini terbukti ketika mereka mengambil foto planet Mars dan radiasi tersebut masih wujud dan berlanjutan. Para pengkaji Muslim mempercayai bahwa radiasi ini adalah satu sinar yang menghubungkan Kaabah di Bumi dengan Kaabah di langit (Baitul Makmur).


Saintis secara rasminya telah mengumumkannya di Internet, 21 hari kemudian laman tersebut telah hilang dari senarai (ghaib) dan pastinya mempunyai sesuatu tujuan tersembunyi dibalik penghapusan website tersebut.
drp blog king of the east

farah said...

masyaAllah, amazing
tak pernah tahu betapa signifikannya Mekah from science point of view. Allahu Akbar

p/s menara jam yang besar tuh, nampak gah .. dan scary. tapi Allahu'alam, pasti banyak manfaatnya sebagai alat dakwah menarik manusia kembali kpd Allah

sSalmi sAgil said...

BERSAMA KEMBALI KE MADRASAH RASULLAH...KEPENTINGAN DAKWAH AMAL MAARUF NAHI MUNGKAR