Friday, November 14, 2008

SAMAN-SAMAN .....saman ekor --- IKTIBAR?

WLF 5007, itulah kereta 'terpakai' Merdze C200 idaman, yang diusahakan secara bersusah payah oleh seorang puteri yang belajar di luar negeri. Kemudahan AP dan cukai yang murah, maka kereta yang kosnya {jika dikira} menjangkau melebihi ratusan ribu ringgit itu sampai juga akhirnya di depan mata. Iktibarnya....(a) jangkaan meleset dari segi tanggapan yang harganya lebih murah. (b)Usaha, tenaga dan masa yang dikorbankan oleh seorang pelajar puteri untuk mendapatkannya tidak berbaloi. {c} Citarasa berbeza dari segi banyak espek sudah pasti tidak memenuhi idaman sendiri..{d} kos yang terpaksa dikorbankan untuk penyesuaian fizikal kereta itu.

Kesian.. beberapa lama kereta mewah itu..ibarat gajah putih di depan mata...kereta mewah yang bukan sangat satu keperluan, rasa tidak patut pula untuk dibawa, khususnya ke sekolah Cheras Jaya tu. Adakah ia sebagai hadiah?...anehnya tiada pula rasa 'kepunyaan'. Hadiah yang tak tuntas kot?? Fikir-fikir ..gajah putih itu terpaksalah dinyahkan..walaupun rasa sayang mula berpaut,rasa kasih mula berputik, rasa cinta mula berkait!!!!. Apakan daya diri ini tidak mampu untuk biaya minyak dan penyelenggaraan...ikut sajelah apa yang patut dan apa yang baik.

Memang wajar sekali tanggapan untuk mendapatkan kembali kos membeli,kos membawa balik dan kos penyesuaian dibayar dengan harga yang berpatutan. Orang tengah yang lama dikenali dan dipercayai sudah tentulah dapat diharapkan dapat membantu dan menguruskan urusan jual beli dengan tulus mulus?...sebaliknya apa yang terjadi? satu lagi iktibar yang boleh dijadikan sempadan ataupun tauladan....bersambung!!!

ii. Bila kerja-kerja ditangguh, dah kepupusan idea..momentum untuk terus menulis tersangkut. kerja tak selesai, inilah padahnya,apa cetusan rasa awal untuk dicoretkan telah ketandusan, langsung hilang dari ingatan. Poin yang dicakapkan ialah berkaitan dengan KEJUJURAN. Apa yang berlaku berkait dengan longgokan saman tu ialah kerana tiadanyan rasa pertanggungjawaban bakal pembeli...bila ia belum lagi menjadi milik mutlak kita, kita gunakan sewenang-wenangnya tanpa menghiraukan beban yang ditanggung oleh penjualnya. Inilah yang berlaku...sang puteri menerima longgokan saman laju yang beribu-ribu kerana nama kereta tu masih belum ditukar kepada nama pembeli. Pengajarannya, semua perkara yang hendak atau akan dilakukan mestilah berhati-hati supaya kita yang jujur dan ikhlas ini tidak diputar belitkan oleh orang lain... mereka yang menangguk di air keruh, mengambil kesempatan atas kebaikan atau kealpaan orang lain???????

No comments: