Wednesday, December 31, 2008

'HAJI' pembohong besar...........

30 Disember 2008, di sekolah SRIAA memang sibuk dengan ibubapa yang nak bayar yuran,nak beli buku dan pakaian seragam. Kitani kononnya sebagai sukarelawan tumpang menyibuk juga untuk urusan jamuan amal sumbangsih SRIAA pada 27 Jun 2009 nanti. Tolong sekolah nak kumpul dana.

Habis mesyuarat kira-kira waktu zohor, duduk sekejap di kaunter rehat pejabat. datanglah seorang hambaallah, berkepala botak, berbadan tegap, warna kulit agak gelap...katanya baru balik haji, kepala botak kononnya lepas tahlullah...tapi herannya rambutnya tu pendek sangat. Raya haji dah beberapa minggu berlalu, pasti rambutnya dah panjang...dasar penipu yang bodoh...tak pandai nak tipu orang. Ia seorang pegawai kastam, Datang ke sekolah nak tukarkan anaknya ke SRIAA selepas PMR yang kononnya dapat 6A. Nak tukar kerana dah pindah rumah di kawasan yang berdekatan. Sebagai tetamu,,,yang namanya Mustapa (kita ni sebagai ahli lembaga sekolah) tolonglah layan 'tetamu" tersebut. Butiran cakapnya, semuanya meragukan...mana ada sekolah agama di Putra Jayatu. Panjang punya cerita...sampai menipu nat tolong sekolah...sampai ketika bila ditanya..'mesti orang kastam banyak barang yang dilelong'. Apalagi peluang beliau nak menipu dah mengena..dia kata sekarangni memang ada 40 komputer yang nak dilelong kurang RM1000.00...Wah siapa yang tak nak barang murah...ramai yang nak beli.

Akhir perbualan...secara tak sengaja.... Subhanallah Allah nak tolong.. buka cerita,mengatakan, memang kita kenal dengan datuk pengarah kastam WP tu, malah isterinya adalah kawan rapat kita. Dah Nampak muka "haji" tu berubah...itupun tak ada rasalagi yang 'haji' tu nak tipu kita.. boraklagilah...entahlah orang banyak mulutni nak cakap banyak aje bila keluar rumah...apa tidaknya kadang-kadang seharian duduk seorang kat rumah nak bercakap dengan siapa? Sambung cerita kat dia macamni..ada orang kastam yang datang dengan modus operandi yang sama.nak jual barang, ambil deposit dulu, kemudian lari tak muncul-muncul. apa lagi bercakap tepat kepada orang yang buat kerja tu..muka berubah tiba-tiba, mula-mula tadi merah padam...dah jadi pucat lesi..."Haji" minta diri nak keluar konon nak ambil busnes kad...tapi tak muncul-muncul. Lepas tu baru perasan bahawa 'haji' tadi memang sah penipu!!! Hati-hatilah dengan muka-muka hipokrit..Semoga Allah beri hidayah kepada "haji" itu supaya berubah menjadi manusia yang beriman dan bertaqwa.

No comments: