Wednesday, December 31, 2008

Laskar Pelangi - episod tayangan amal




Salah satu pengisian Danathon SRIAA 2009, ialah tayangan amal. Episod tayangan bertema LASKAR PELANGI...cadangan seorang ajk PIBG. Sebagai pengarah projek, filem box office dari Indonesia itu yang berasaskan novel itu harus diteliti dahulu, untuk melihat kesesuaian isinya dengan audien dan falasafah sekolah agama. setelah habis dibaca dengan fokus bahawa pendidikan sebenarnya memberikan 'hati' kita kepada anak-anak didik. Setiap anak mempunyai potensi unggul yang jika digarap boleh menjadi peribadi berpotensi cemerlang dalam pembesaran mereka. Tokoh-tokong dalam jalan ceritanya merupakan insan sederhana, jujur,gigih, dedikasi, sabar, tawakal dan taqwa.

Namun dalam persembahan filem itu,jika dimasukkan gambaran-gambaran keterlaluan seperti kerasukan animisma dalam perayaan kaum masai di afrika, perayaan keugamaan ugama budha di kalangan orang cina dan lain-lain gambaran mistik kebomohan,
( mengikut jalan cerita dalam novel tersebut) boleh mempengaruhi fikiran anak-anak jika mereka menonton tanpa bimbingan orang dewasa/orang yang lebih matang!!! wallahhua'lam???????

No comments: