Wednesday, December 31, 2008

Amalan-amalan ringan pembuka pintu syurga


Oh, apabila ternampak tajuk buku tersebut....termotivasi untuk membeleknya. Oh amat berguna dan boleh dijadikan bahan tazkirah mingguan dalam majlis ilmuku setiap hari rabu selepas solat asar.

Mengandungi penerangan tentang empat puluh amalan-amalan ringan pengahantar masuk syurga InsyaAllah. Antara petikan catatan pengarang --Fakharuddin Nursyam.LC di kulit belakang bukunya ialah sabda Rasulullah Saw ..hadis muslim..bahawa "Janganlah kamu meremehkan sedikit pun dari amal kebajikan, meskipun hanya sekadar bertemu dengan saudaramu dengan wajah yang berseri-seri'....

Semua orang tidak kira kaya, miskin, pegawai, rakyat jelata, sehat atau sakit berpeluang untuk masuk syurga asalkan mereka mengikut peraturan Allah SWT.Tersedarkah kita bahawa amalan mudah seperti senyum, membuang duri dijalanan, melayan orang tua/sakit, bersedekah sebiji kurma adalah amalan yang boleh membuka jalan untuk menuju syurga??? 40 amalan mudah yang dihuraikan dalam buku ini adalah tinggi pada sisi Allah yang ganjarannya adalah syurga.

No comments: