Tuesday, August 2, 2011

Jordan negara Umat Islam Moden




Beberapa artikel Oleh Maszlee Malek(kolumnis Palestinkini), menarik untuk dibaca dan dikongsi bersama. Beliau menulis tentang pemerintahan sistem monarki di Jordan...yang mementingkan keturunan untuk memerintah negara yang bersempadan dengan Israel-Palestin itu.



Melancong ke distinasi bersempadan dengan Israel seperti ke Aqaba, para pelancong akan melalui pemeriksaan rapi apabila ingin berziarah ke lokasi yang bersempadan dengan negara Israel-Palestin,


Tinjauan rambang menunjukkan bahawa kebanyakan rakyat Jordan ' kurang cakna dengan isu palestin ini, walaupun hampir 70% penduduknya ada berasal dari Palestin. akibat semangat kebangsaan terhadap negara mereka yang tinggi dan mereka taat dan bangga bahawa raja mereka berketurunan Rasullah.
Disember 2010 - Jawatankuasa Tertinggi bagi Membela Hak Untuk Kembali Pelarian Palestin, menyelar sebuah persidangan di Tel Aviv yang menyeru agar dipertimbangkan Jordan sebagai tanahair alternatif bagi rakyat Palestin. JawatankuasaTertinggi berkenaan telah mengeluarkan sebuah kenyataan akhbar pada yang menyatakan bahawa persidangan ini melanggar semua prinsip antarabangsa, dan mengancam hak-hak sah rakyat Palestin serta juga melanggar kedaulatan Jordan. Ia juga "adalah sebahagian dari agenda Zionis yang bertujuan untuk menghasilkan sebuah negara alternatif bagi Palestin di Jordan", dan mengosongkan bumi Palestin dari kehadiran masyarakat asli Arab dan Palestin.
Persidangan "Jordan adalah Palestin" dirancang oleh seorang Anggota Knesset dari Parti Kesatuan Nasional yang merupakan sebuah parti pelampau, Aryeh Eldad, dan bertujuan untuk "menyediakan alternatif bagi penyelesaian dua-hala" dengan mengumumkan Jordan sebagai negara Palestin pada masa akan datang, dan mengusir semua warga Arab dan Palestin dari bumi "Israel".
Pada Ahad 15/5/2011, genap 63 tahun umat Islam belum dapat membebaskan bumi berkat Palestin dari penjajahan Yahudi. Ini sekaligus tanda yang jelas betapa umat Islam hari ini berada di dalam keadaan yang paling lemah dalam sejarah 1400 tahunnya yang panjang.

Penjajah British yang mula menawan Palestin pada tahun 1917, setelah membuat penghijrahan Yahudi secara terancang masuk membanjiri Palestin, akhirnya menyerahkan bumi Islam ini kepada pendatang Yahudi pada tahun 1947 dan tertubuhlah negara haram “Israel”. PBB mengiktiraf “Israel” pada tahun 1948. Peristiwa pedih bersejarah ini dikenali sebagai “AN-NAKBAH”(malapetaka), yang berlaku pada 15/5/1948. Selepas itu bilangan pendatang Yahudi mengatasi bilangan pribumi Palestin, pembunuhan dan pengusiran beramai-ramai dilakukan seperti tragedi Dier Yassin, Shabra Shatila dan banyak lagi. Hasilnya hari ini, 6 juta pelarian Palestin merempat di negara-negara jiran seperti Jordan, Lubnan, Syria dan di merata dunia termasuk negara-negara Barat.

No comments: