Monday, November 8, 2010

BENCANA ALAM -- peringatan kepada semua insan


Awal November 2010 - banjir terburuk dalam masa 80 tahun melanda negeri-negeri barat laut Semenanjung Malaysia, khususnya di Perlis dan Kedah. Bandar Arau dan banyak premis lain terjejas. Aktiviti ekonomi terjejas, pengangkutan tergendala. Bekalan sumber seperti KOPI radik HPA dari kilangnya di negeri tersebut. Bekalan di kebanyakan Cawangan dan stokis kehabisan. Jenama terkenal dengan iklan 'mai secawan' tersebut telah tidak sampai ke pelanggan akibat musibah tersebut..itu contoh kecil. Negeri yang majoritinya penduduk Islam tersebut, perlu muhasabah bersama..kenapa bencana itu boleh terjadi. Setiap bencana adalah kerana akibat tangan-tangan manusia sendiri.

ISLAMABAD 4 Ogos 2010– Banjir memusnahkan beratus-ratus perkampungan, membinasakan kediaman, menenggelamkan tanaman dan mengancam lebih banyak nyawa di tengah Pakistan hari ini ketika angka kematian melebihi 1,500 orang.Pasukan bantuan memberi amaran paras air sungai akan terus meningkat di selatan negara ini dan mencetuskan lebih banyak pemindahan.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bergelut menyediakan makanan dan bantuan lain kepada 3.2 juta penduduk yang terjejas di negara yang sememangnya berhadapan dengan pemberontak dan kemiskinan ini.
Menurut PBB hari ini, beberapa bahagian di barat laut Pakistan yang dilanda banjir terburuk dalam tempoh 80 tahun turut menghadapi masalah kekurangan makanan. Pakistan juga merupakan negara yang bermajoriti berpenduduk Islam. Adakah aktiviti pelancuran dan persundalan dengan peranan ibu bapa mereka yang meraih hasil dari aktiviti tidak bermoral itu, menjemput padah bencana alam - banjir besar?


KLATEN, KOMPAS.com 4/11/2010 — Gunung Merapi memuntahkan asap dan awan panas. Awan itu membubung tinggi hingga terlihat di Deles, Klaten, Jawa Tengah, Letusan itu adalah terbesar dibandingkan erupsi pada 26 Oktober.
Ketinggian asap dari puncak gunung teraktif di Indonesia itu diperkirakan mencapai empat kilometer. Hujan abu cenderung mengarah ke Kabupaten Magelang.
Terlihat lontaran batu pijar sehingga semua petugas pos pengamatan Gunung Merapi ditarik mengingat bahaya yang terjadi.Awan meliputi adalah sekitar sembilan kilometer ke arah Kali Gendol.
Petugas di Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi memperluas radius aman dari 10 kilometer menjadi 15 kilometer bagi penduduk terhadap ancaman bahaya awan panas erupsi Gunung Merapi.Indonesia juga mempunyai jumlah penduduk Islam terbesar di dunia. Maksiat apa yang berluasa berlaku di sana sehingga menjmput bencana berlaku.








Letusan gunung vesuvius terjadi tahun 79m. Akibat letusan tersebut warga kota Pompei mati terpanggang. Selain itu korban yang meninggal juga banyak terjadi akibat tenggelamnya kota pompei tersebut. Korban diperkirakan mencapai 25000 orang dan lamanya letusan terjadi sekitar 20 jam tanpa henti. Negara bukan Islam itu menjemput bencana kerana aktiviti maksiat yang berluasa

No comments: