Sunday, November 14, 2010

BENCANA, DI SANA-SINI.

jIKA TAKDIR, menetapkan sesuatu itu, akan berlaku, ia tetap akan berlaku...tidak dapat dielakkan..yang penting kenalah sentiasa muhasabah dan memikirkan kenapa ia berlaku. Kekadang ia berlaku tanpa diduga walaupun kita berada dalam keadaan sedar dan berhati-hati. Contohnya, perjalanan penulis ke arah Kelang untuk memenuhi undangan perkahwinan, selepas memenuhi jemputan di Putra Jaya, Yang kedua-duanya wajib dihadiri kerana Allah, nyaris-nyaris terlibat dengan kemalangan. Alhamdulillah, Allah sahaja yang menjadi pelindungnya. Apa tidaknya, dengan tiba-tiba sebuah kereta di depan kereta penulis berhenti semerta, kerana topi kelendar terjatuh di atas jalan raya. Kereta yang sedang dipandu agak berhati-hati terpaksa mengelak, kalau tidak kereta didepan terpaksa disondol. Elakan ke kanan, menerima risko disondol oleh kereta yang dipandu di lane kanan. Situasi sebegini akan memungkinkan berlaku domino kemalangan yang bertimpa-timpa,tanpa dapat mengelak.






Gambar-gambar yang dipaparkan menunjukkan keadaan kemalangan dan bencana yang minpa manusia.
Letusan gunung berapi MERAPI yang teraktif di dunia telah mengorbankan 240 nyawa...tanda-tanda utk gunung berapi itu pendam,,tidak dapat diduga.

Ramalan tahun 2012, yang sudah pun difilemkan berkaitan dengan impak badai matahari membawa bumi, telah mencemaskan semua orang. Itu hanya ramalan para saintis, yang meramalkan kemungkinan-kemungkian sahaja. Mereka meramalkan pada 2012 badai matahari yang kuat di bumi akan membawa malapetaka besar pada manusia, yang akan mempengaruhi setiap aspek pada masyarakat moden sekarang. Para ahli saintis yang mengeluarkan peringatan mengatakan, dampak badai matahari pada bumi kemungkinan adalah “efek domino”.
Sebagai manusia dhoif yang menyakini bahawa Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan menyusun segala-galanya dengan sempurna untuk manafat manusia, selalu kita sentiasa berdoa untuk menjauhkan dari mala petaka, dan menyelamatkan kita di dunia dan di akhirat.

No comments: