Thursday, December 29, 2011

BERSYUKUR menaiki GONDOLA dapat melihat PANORAMA indah

Masya-Allah…. Begitu menakjubkan kejadian pembentangan bumi dan gunung ganang oleh Maha Pemilik Alam Semesta. Begitu menarik panorama alam fizikal dengan laut membiru, tanah pamah yang menghijau, air terjun yang terus berlari dengan air yang tidak pernah kering dari puncak gunung yang tinggi…masihkah manusia menidakkan bahawa adanya Tuhan – ALLAH yang mencipta segala-gala di alam maya pada ini. Rugilah manusia yang kufur dan tidak bersyukur kepada Allah yang menjadikan kita insane yang begitu kerdil ini. Ayat-ayat Allah terbentang luas di mana sahaja kita berada. Malah dalam Al-Quran juga menyebut tentang hamparan bumi dan gunung ganang ini.
An Naba': 6-8. Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?, dan gunung-gunung sebagai pasak?, dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan.
Al-Hijr :19. Dan Kami telah menghamparkan bumi dan menjadikan padanya gunung-gunung dan Kami tumbuhkan padanya segala sesuatu menurut ukuran. Menaiki kereta kabel, mengecutkan perut bagi sesiapa yang gerun, memejamkan mata kerana gerun dan gayat- melihat lurah dalam, atau cenuram, cerun yang tegak. , muntah pening-menelusuri gondola yang bergoyang-goyang. Kereta kabel Langkawi yang mula dibuka kepada umum pada 27 Februari 2005 terletak di Gunung Mat Chinchang, barat laut pulau Langkawi. Kereta kabel ini boleh membawa pelancong tiba ke puncak gunung yang tingginya 713 meter itu. Panorama gunung batu kapur zaman geologi Cambrian 500 juta tahun ini memang menarik. Panjangnya 2.2 km dan terpanjang di dunia. Sistem pengurusan kereta kabel ini diselenggara dan diuruskan oleh Panorama Langkawi Sdn. Bhd. Sistem pengangkutan kereta kabel ini dibina dari April 2001 hingga Ogos 2004.[2] Panjang keseluruhan kabel ialah 919.5 meter dan telah mencipta rekod Malaysian Book of Records.

No comments: