Saturday, September 20, 2008

Respon PIBG Groups.com ZAKAT

pibg_siab@yahoogroups.com


Salam Ramadhan almubarak Syabas dan tahniah kepada saudara Nazri (YDP PIBG Sri Al Amin )yang sudi untuk bersama-sama berbincang tentang bayaran zakat. Saya cuba untuk respon walaupun tidak ada kuasa dan tauliah untuk bercakap fasal zakat, namun begitu saya bersama urusetia yang lain cuba membantu dan berusaha untuk mendapatkan sumbangan-sumbangan individu dan syarikat agar dapat membayar zakat dan cukai pendapatan melalui sekolah kepada Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs). Taklimat kepada sebahagian ibu bapa oleh Saudara Muhammad Ridhuan Jaafar berhubung perkara ini pada 6 Ramadhan 1429H yang lalu dicatatkan dibawah untuk dikongsi bersama.1. Surat MAIPs 300-17 Jld 8(17) bertarikh 10 Disember 2007,bersetuju melantik Sekolah menjadi wakil pungutan zakat dan bersetuju untuk menyumbang sebahagian kutipan untuk tujuan pembangunan dan operasi sekolah Sri Al-Amin,Bangi. Nama-nama yang telah dilantik dan untuk mendapat keterangan lanjut berhubung perkara ini ialah:

a. Muhamad Ridzuan Jaafar 013-3681968
b. Dr Jailani Salihon 019-9805967
c. saudara Rosli 013-33373312.

2. Bayaran zakat atau bayaran Cukai pendapatan melalui potongan zakat pendapatan inibolehlah dibuat melalui pihak sekolah dengan membayar tunai dengan mengisi borang sumbangan zakat kepada MAIPs serta untuk mendapatkan resit sementara daripada pihak sekolah. Bayaran juga boleh dibayar dengan Cek atas Nama sekolah atau MAIPs sendiri.Pihak sekolah secara berkelompok akan menghantar semua bayaran tersebut kepada MAIPs. MAIPs akan menghantar RESIT terus kepada penyumbang seperti alamat dalam borang yang disertakan. Kami sebagai urusetia juga boleh membantu tuan/puan untuk membuat sumbangan dengan berjumpa atau datang ke tempat tuan-tuan bekerja.

3. Sebagai perkongsian pengalaman pertemuan saya dengan beberapa individu untuk menerang dan mendapatkan sumbangan ini.....memang ada yang mempertikaikan berhubung dengan agihan asnaf-asnaf zakat.(asnaf fisabilillah) ...yang dikembalikan sebahagiannya kepada pihak sekolah. Sehubung dengan itu ...... pendekatan saya kepada rakan-rakan ialah dengan membayar cukai pendapatan melalui potongan zakat ini.

4. Kenapa sekolah perlu bantuan untuk biaya pembangunan dan pengoperasiannya? ?

a. Sebagai sekolah swasta yang matlamatnya bukan untuk keuntungan tetapi untuk pengisian pendidikan yang syumul... yang mengharapkan semata-mata yuran pembelajaran memanglah tidak mencukupi untuk sekolah ini membangun & berkembang. Oleh itu dana diperlukan untuk menyediakan ruang bilik darjah yang lebih banyak dan selesa, makmal & bengkel-bengkel yang lebih kondusif.

b. Alat-alat dan tempat perlu ada untuk sokongan pembelajaran. Mengadakan Bahan Bantu Mengajar, ICT, Perpustakaan yang lengkap memerlukan sokongan dana.Sekurang- kurangnya sekolah Al Amin boleh setanding dengan sekolah-sekolah bantuan lain.

c. Sebahagian besar pengoperasian sekolah memerlukan kos.

Tenaga utama yang menggerakkan sekolah ini adalah guru-guru dan staf-stafnya. Usaha dan komitmen yang mereka berikan kepada sekolah khususnya dalam mendidik anak-anak perlu diberi emolumen yang setimpal, sewajarnya.

Dana yang mencukupi, membolehkan pihak sekolah gunakan untuk memberi emolumen yang lebih baik dan selesa untuk mereka. Teringat saya apabila pelajar bertanyakan soalan kepada saya, semasa minggu kerjaya yang dianjurkan oleh pihak sekolah pada bulan lepas berhubung kerjaya guru yang mereka minati tetapi kecewa apabila mereka dapati muallim mereka menerima gaji yang boleh dikatakan tidak mencukupi untuk menyara keluarga dengan sempurna !!

d. Pendekatan aktiviti keilmuan, pengajaran & pebelajaran yang pelbagai, pengukuhan pembelajaran dalam aktiviti ko kurikulum di luar bilik darjah....tidak lari dari memerlukan biaya yang besar. Oleh itu dengan adanya dana yang mencukupi, pihak sekolah boleh mencernakan kepelbagaian pendekatan untuk semua anak-anak didik.

Oleh itu marilah kita bersama membantu sekolah dalam mengumpul dana ini, terutamanya melalui salarun bayaran zakat ini.

Mata kadang-kadang salah melihat,
Mulut kadang-kadang salah berucap,
Hati kadang-kadang salah menduga,
Akal kadang-kadang salah mentafsir.

Dari itu maafkan segala kekhilafan..

Salam Ramadhan & Aidil Fitri.

ssalmi


--- On Mon, 15/9/08, nazri m wrote:
From: nazri m Subject: [pibg_siab] Musim ZakatTo: pibg_siab@yahoogrou ps.comDate: Monday, 15 September, 2008, 12:14 PM
Salam semua warga al-amin.
Saya nak buka diskusi tajuk baru, ZAKAT.
memandangkan ramadhan tinggal 2 minggu lagi, dan juga sukuan akhir tahun bakal mendatang, biasanya ini dikira musim orang berzakat (apa jenis kategori), terutama dikalangan orang bisnes, nak dapat entitlement pelepasas deduction, juga sebagai individu.
Soalan, ada tak dikalangan kita (sekolah, ibubapa, lembaga((setahu saya, dikalangan AJK PIBG tak ada..), yang tahu, dan ada kuasa untuk bercakap mengenai ZAKAT ni (maksud saya, ada tauliah untuk mengutip zakat, kalau ada, ada tak siapa2 yang nak buat hebahan, promosi, nak jelaskan apa manafaaat kita sumbang melalui sekolah, berbanding dengan bayar saja di mana-mana agensi lain...)
Ada apa2 yang pihak PIBG boleh bantu?...

Salam...
-

No comments: