Monday, March 2, 2009

KEJAYAAN ANAK-ANAK - KEBANGGAAN IBU BAPA




ANAK-ANAK adalah hiasan dan ujian dalam kehidupan dunia!

Mereka merupakan anugerah Allah kepada manusia, menjadi pendamai dan penglipur lara. Mereka ibarat bunga dalam kehidupan dunia..seperti Surah Ali Imran ayat 14:

'Dihiasai dalam diri manusianrasa kecintaan yang besar terhadap wanita, anak-anak, harta benda yang banyak berupa emas dan perak,kuda terlatih,binatang ternaki dan tanah ladang. Inilah perhiasan dalam kehidupan dunia. Dan Allah adalah sebaik-baik tempat kembali'. Penegasan perkara yang sama juga dipaparkan dalam ayat Al Quraan Surah Al-Kahfi 46. bermaksud
'Harta dan anak-anak itu adalah hiasan kehidupan dunia, segala amalan yang baik yang dibuat adalah lebih baik di sisi Allah dari segi pahalanya dan lebih baik dari segi harapannya'

Satu peringatan Allah tentang anak-anak yang perlu dijadikan ingatan adalah seperti penegasan dalam Hadis riwayat Bukhari @Muslim dan Termizi dari Hudzaifah bermaksud:

"Fitnah (ujian bagi)sesorang itu terdapat pada isteri,harta, anak, dirinya dan tetangganya. Itu dapat dihindari dengan berpuasa, solat, sedekah, melakukan amal ma'ruf nahi mungkar".

Dalil daripada beberapa surah Al Quran dan hadis tadi, sudah lengkap menjadi amalan kita seharian. Semoga semua anak-anakku yang telah berjaya dalam tahap pertama ujian keduniaan pembelajaran mereka dapat menjadikan Al Quran dan Al Snunah dalam memenifestasi kehidupan di dunia yang sementara ini. Ingatlah kehidupan abadi ialah kehidupan selepas mati!!!

1 comment:

sherry said...

Tahniah. tahniah. Deq pun tumpang bangga..semua my anak sedara berjaya..