Friday, January 28, 2011

Lepaan KONKRIT tapak asas tiang KERING


Gambar foto ini di snap pada tarikh 24 Disember 2010, bersamaan 18 Muharam 1432 Hijrah. Tapak asas tiang yang dibuat pada hari semalam, nampaknya telah kering dan padu. Diperhatikan kerja pembinaan ini dilaksanakan setiap hari.

Kerja bermula seawal pukul 8.00 pagi, setiap hari. Rehat pada pukul 10.30 pagi, dan rehat pada pukul 12.30 tgh. Hari ini, hari Jumaat, nampaknya masih ada beberapa orang pekerja di tapak binaan. tak pergi sembahyang Jumaatke? Kerja diteruskan sehingga pukul lima petang.

Kekotak acuan tiang musolla, bermula daripada bahagian tengah tapak asas telah mula dibuat. Batang-batang besi keluli yang menegak ke atas juga kelihatan dibuat.

Kerja-kerja membuat rangka tiang dengan batang-batang keluli, mengambil masa yang agak lama atau memerlukan tenaga kerja agak ramai, jika mahukan kerja binaan, mengikut jadual yang dirancang.

Setelah rangka tetulang besi/keluli untuk tiang disiapkan. Kerja-kerja membuat acuan tiang pula dibuat, dengan menampalkan pepapan berbentuk persegi di keliling batang-batang keluli.

No comments: